Doctor stress
Florence Bénichoux. Médecin, spécialiste de la communication médicale, elle a créé meteostress.com.
E lle a déjà vécu plusieurs vies, mais avec une seule et même quête. Celle de l’autre. Florence Bénichoux est médecin et, surtout, passionnée par l’humain. C’est pour celà qu’elle s’inscrit en fac de médecine à Nancy, sa ville natale. Comme elle n’est pas femme à se contenter de peu, outre son doctorat en médecine générale et une spécialisation en médecine légale comme en réparation legal injury, it follows the course of political science, first to Nancy and Paris, becoming one of the passage of the French specialists in health economics. In the second year of medicine, it has to finance his studies. And as she enjoys sharing knowledge, popularize, the best sense of the word, she launched into journalism, to the pellet. It will create the first few pages devoted to health and medicine on behalf of Republican Lorrain and the various ways members of the union of the regional daily press and will also work with health pages of the World. It will draw Moreover, his thesis on the medical information in mass media and about the AIDS cases. His first life as a doctor, she is acting primarily as a liberal and Cancer Hospital in Nancy. "Obviously I saw many people die. I've seen, especially, there was never a single solution but, again, a multisectoral approach, a sum of solutions to implement. I was very young, and in these services, we are still facing a failure, "she recalls. This is probably the origin of the second half of their careers. Who want "more of life," she takes a radical turn and joined an advertising agency specializing in health: "I learned that new job first and then to Nancy to Paris. In fact I could express what is probably my only quality, a big spirit of synthesis. Or how from a very big file technique to 20 pages understandable by the greatest number. " It is also a big culture shock. She, the outcome of a scientific community by definition highly regulated, supervised, serious discovers a world "very irrationnel, très créatif » et très efficace dans des agences comme MK et Taxi jaune. Elle sera ainsi à l’origine de la première grande campagne de publicité pour la Sécurité sociale, en 1992, qui est restée dans les mémoires, « La sécu c’est bien, en abuser ça craint ». Repérée par un cabinet de chasseur de tête, elle intègre le groupe américain Torrent, l’un des leaders du secteur, dont elle sera la directrice générale pendant sept ans. Parcourant le monde, toujours entre deux avions, elle est à l’époque presque la caricature de la working girl. Travaillant quinze heures par day, she discovers, in passing how much France is lagging behind in terms of prevention: "We are always with us very well cared for when making a stroke, but to avoid it is better to live elsewhere." Managing very large budgets, it is, among other things, responsible for launching the famous Viagra in Europe and work for very large pharmaceutical and food processing, Danone Pierre Fabre through Unilever, Lesieur, L'Oreal and Roche. A hypercompetitive world will catch up. The agency changes its shareholder and she finds herself rejected. A few months later she made a big burnout. It will more than eight months to recover, taking the very substance of its third life, that of an entrepreneur. "While I had all the cards, I was a doctor, I did not see it coming. Yet all the red lights were on stress. " The idea of creating a diagnostic tool then germ in his mind, "since, in terms of stress we are still in denial. The victim does not realize that it is in the red zone until it is too late, and the entrepreneur is also often dans une posture de déni total ». Abordé soit par l’angle psychologique s’intéressant uniquement à l’individu et à sa souffrance au travail dans les années quatre-vingt, soit en terme purement organisationnel dans les années quatre-vingt-dix, le stress au travail est en fait peu mesuré globalement. « C’est comme pour le cancer, il n’y a pas de solution unique, mais tout un tas de solutions à mettre en place. Encore faut-il, d’abord, qu’un diagnostic soit posé ». Après avoir créé sa société de conseil en communication, Add Human Cie en 2001, travaillant avec de grands comptes de la pharmacie as the food and number of institutional, it launched in 2007 Better Human Co. A venture with an osteopath of her friends, Nicole Dutheil, to develop the website meteostress.com. A tool for the general public but also for businesses, which allows via anonymous questionnaires and individualized establish a diagnosis of stress level of each question, but more importantly, to take stock of the company's situation in a scientific manner . "It becomes a tool of social dialogue as management and the social partners may well be in denial or posture. When you have 93% of employees qui indiquent un certain niveau de stress, on ne peut pas dire que celà n’existe pas » souligne-t-elle. Et le marché est aujourd’hui existant. Les vagues de suicides chez Renault ou France Télécom sont passées par là. Le ministère du Travail a pris le problème à bras-le-corps et la reconnaissance de la responsabilité des entreprises dans la prévention du stress est aujourd’hui actée. « On a mis 40 ans à bâtir une véritable médecine pour le physique du salarié. Nous sommes aujourd’hui au tout début, enfin, de la prise en compte de la santé mentale de celui-ci et Météostress est un des premiers outils de celle-ci. Lorsque l’on mesure les choses, elles existent et, ensuite, on peut les traiter ». Une offre qui rencontre aujourd’hui une demande. Météostress vient en effet de signer son premier très gros contrat avec Atos Origin pour mesurer le stress de ses 15 000 salariés. Et ce n’est qu’un début. Peut-être, un jour, verra-t-on des entreprises labellisées par ce qui fait la passion de Florence Bénichoux, la HQH, haute qualité humaine.
Hervé Chossat
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